PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a využití praktických forem výuky - OD0102109
Anglický název: Theory and practical use of forms of instruction
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (14.08.2017)
Cílem je seznámit studenty s teorií praktických forem výuky a s jejich aplikačními možnostmi. První část kurzu je věnována teoretickým základům využití vybraných tradičních i nejmodernějších forem výuky. Ve druhé části studenti tvoří komplexní výukové projekty zaměřené na časoprostorové vztahy živé a neživé přírody, do nichž implementují formy výuky, se kterými se setkali v části první. Důraz je kladen na budování dovednosti co nejefektivnějšího využívání vybraných výukových forem, tedy takového využití, jehož aplikace umožní plně využít potenciál používaných výukových postupů. U všech výukových forem se studenti rovněž zabývají otázkou jejich využití pro rozvíjení klíčových kompetencí žáků ZŠ i SŠ. Kurz je založen na využití metod zážitkové pedagogiky a činnostního vyučování.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (14.08.2017)

Kyriacou, C.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-965-8

Reitmayerová V., Broumová, E.: Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8

kol. autorů: Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3

Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9

Uljens, M.: School Didactics And Learning: A School Didactic Model Framing An Analysis of Pedagogical Implication of Learning Theory.Taylor, Francis. USA: 2007.  ISBN 978-0863777004

Odborná literatura z věd o živé a neživé přírodě bude zadávána během studia.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.05.2019)

1.       blok – teoretické základy praktické výuky s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí

2.       blok – příklady praktické výuky (cvičení, vycházka, exkurze) ve vztahu k RVP na SŠ a VŠ

3.       blok – realizace praktické formy výuku se skupinou žáků. Bloku předchází konzultace ohledně přípravy materiálů a pomůcek k praktické výuce

4.       blok – zhodnocení praktického projekty ve vztahu k rozvíjení kompetencí a znalostí žáků/studentů

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.05.2019)

vytvoření výukového projektu a jeho realizace se skupinou žáku 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK